Veiligheid

op Scala Molenwatering

Een veilig en inspirerend schoolklimaat
Bij Scala Molenwatering staat een fijne schooltijd voor leerlingen en medewerkers centraal. Met ruim 800 leerlingen zijn we in Nissewaard een relatief kleinschalig en overzichtelijk lyceum. Leerlingen kunnen immers pas écht hun talenten ontwikkelen en leren in een omgeving waar zij zich gezien en gewaardeerd voelen. Dit bereiken we door te werken vanuit gedeelde waarden, met aandacht voor een fijne leeromgeving en een prettige werksfeer. Onze aanpak is daarbij gericht op een proactieve pedagogiek waarin consistentie en voorspelbaarheid; vroege interventie en ondersteuning; ouderbetrokkenheid en samenwerking; betrokkenheid van leerlingen bij de school en omzien naar elkaar een integraal onderdeel van ons handelen zijn. Zo streven we ernaar om gedragsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen en een veilige onderwijssetting te creëren waarin leerlingen écht gezien worden. Dat leerlingen en ouders ons schoolklimaat ook als prettig ervaren, zien we terug in de tevredenheidsonderzoeken op Scholen op de Kaart.

Hoe realiseren we dit?

  • Proactieve begeleiding
    We zetten actief in op het creëren van een veilige en fijne start voor nieuwe leerlingen. Zo maken onze brugklassers en Intermezzoleerlingen voor de zomervakantie alvast kennis met hun nieuwe klasgenoten en mentor. Tijdens de start van het schooljaar organiseren we introductieprogramma’s voor onze Intermezzoleerlingen en brugklassers en de leerlingen die starten in de bovenbouw. Aan het einde van de kennismakingsperiode organiseren we bovendien een driedaags brugklaskamp. Verder hebben we in de mentoruren en lessen intensieve aandacht voor groepsvorming, identiteitsvorming, pestpreventie en mediawijsheid. In leerjaar 1 en 2 maken we hiervoor gebruik van de methode GRIPP. Daarnaast zetten we in diverse leerjaren in op het aanleren en vergroten van diverse studievaardigheden.
  • Betrokkenheid van iedereen
    Mentoren en docenten spelen een belangrijke rol in het begeleiden van onze leerlingen. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de begeleiding en bij vragen en zorgen, zowel in de les als tijdens de mentoruren. Ouders betrekken we actief bij de ontwikkeling van hun kinderen door middel van onder andere nieuwsbrieven, thema-ouderavonden en MOL-gesprekken.
  • Consistentie en voorspelbaarheid
    Onze schoolregels draaien om respect: voor jezelf, elkaar en de omgeving. Pesten, discriminatie en geweld worden niet getolereerd. We hanteren een antipestprotocol dat zorgt voor duidelijke stappen bij pestgedrag. Onze antipestcoördinator, Emma van Doorn, ondersteunt docenten en mentoren bij de aanpak van pestgedrag.
  • Ondersteuning en signalering
    We letten goed op signalen van sociaal-emotionele problemen of verzuim. Mentoren, afdelingsleiders en onze ondersteuningscoördinator werken samen om problemen vroegtijdig te signaleren en met ouders, leerlingen en externe partijen, zoals schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige en leerplicht, passende oplossingen te vinden. Hiermee proberen we thuiszitten of uitval te voorkomen en zorgen we dat elke leerling zich gezien voelt.

Inclusiviteit
Met ons onderwijs dragen we bij aan de sociale en persoonlijke vorming van leerlingen. Waar onze waarden hun wortels hebben in de christelijke traditie, zijn zij in hun uitwerking inclusief: bij ons op school hoort iedereen erbij, doet iedereen mee en mag iedereen worden wie hij is. We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf durven uiten en dat moeilijke onderwerpen bespreekbaar zijn. De ontmoeting is de basis, dat voel je als je in onze school binnenkomt.

Vanuit onze kernwaarde ‘iets betekenen voor een ander’ stimuleren wij deze ontmoeting binnen de sociaal-economische, culturele en etnische diversiteit die onze samenleving kenmerkt. De waarden die ons in de ontmoeting verbinden, leven wij voor en geven wij door, bijvoorbeeld tijdens de dagopeningen en vieringen. Leerlingen kunnen zich op zulke momenten actief manifesteren, respectvol rekening houdend met de ander en verantwoordelijkheid nemend voor de wereld van nu en van de toekomst.