Een veilig en inspirerend schoolklimaat
Bij Scala Molenwatering staat een fijne schooltijd voor leerlingen en medewerkers centraal. Met ruim 800 leerlingen zijn we in Nissewaard een relatief kleinschalig en overzichtelijk lyceum. Leerlingen kunnen immers pas écht hun talenten ontwikkelen en leren in een omgeving waar zij zich gezien en gewaardeerd voelen. Dit bereiken we door te werken vanuit gedeelde waarden, met aandacht voor een fijne leeromgeving en een prettige werksfeer. Onze aanpak is daarbij gericht op een proactieve pedagogiek waarin consistentie en voorspelbaarheid; vroege interventie en ondersteuning; ouderbetrokkenheid en samenwerking; betrokkenheid van leerlingen bij de school en omzien naar elkaar een integraal onderdeel van ons handelen zijn. Zo streven we ernaar om gedragsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen en een veilige onderwijssetting te creëren waarin leerlingen écht gezien worden. Dat leerlingen en ouders ons schoolklimaat ook als prettig ervaren, zien we terug in de tevredenheidsonderzoeken op Scholen op de Kaart.
Hoe realiseren we dit?
Inclusiviteit
Met ons onderwijs dragen we bij aan de sociale en persoonlijke vorming van leerlingen. Waar onze waarden hun wortels hebben in de christelijke traditie, zijn zij in hun uitwerking inclusief: bij ons op school hoort iedereen erbij, doet iedereen mee en mag iedereen worden wie hij is. We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf durven uiten en dat moeilijke onderwerpen bespreekbaar zijn. De ontmoeting is de basis, dat voel je als je in onze school binnenkomt.
Vanuit onze kernwaarde ‘iets betekenen voor een ander’ stimuleren wij deze ontmoeting binnen de sociaal-economische, culturele en etnische diversiteit die onze samenleving kenmerkt. De waarden die ons in de ontmoeting verbinden, leven wij voor en geven wij door, bijvoorbeeld tijdens de dagopeningen en vieringen. Leerlingen kunnen zich op zulke momenten actief manifesteren, respectvol rekening houdend met de ander en verantwoordelijkheid nemend voor de wereld van nu en van de toekomst.