Vervolg op Intermezzo


Intermezzo op Scala Molenwatering is een voltijds tussenjaar. Na 3/4 schooljaar wordt tijdens een teamoverleg bepaald met welk advies de leerling zich kan aanmelden voor de brugklas. Dit advies is gebaseerd op de gehele ontwikkeling van de leerling (cognitief, metacognitief en sociaal-emotioneel). We leggen dit advies naast het advies van de basisschool. De mentor bespreekt vervolgens dit advies met leerlingen en ouders, zodat zij zich vervolgens tijdens de centrale aanmeldweek kunnen aanmelden voor de brugklas. Aangezien Intermezzo een co-creatie is met het Onderwijscollectief VPR bepaalt de leerling zelf op welke middelbare school in de regio hij de brugklas zal volgen.  

Om inclusief onderwijs op Scala Molenwatering voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid mogelijk te maken en na Intermezzo de ontwikkeling van de leerlingen te blijven stimuleren, hebben we in onze basisondersteuning en extra ondersteuning uiteraard blijvende aandacht voor deze doelgroep. Cognitief getalenteerde leerlingen kunnen namelijk ook op het gymnasium, atheneum of op de havo tegen de nodige uitdagingen aan lopen.  
Op Scala Molenwatering bieden we voor deze doelgroep begeleiding aan, verzorgd door specialisten op het gebied van begaafdheid. Deze begeleiding kan zowel individueel als in een groep plaatsvinden. Om verrijking, verbreding of verdieping mogelijk te maken en/of peers te ontmoeten hebben we ‘De Bovenkamer’. De Bovenkamer is een fysieke ruimte op de bovenste verdieping in de school voor leerlingen die behoefte hebben aan iets extra’s. Er zijn twee groepen: de verrijkingsgroep en de ontmoetingsgroep. Ook worden er gastcolleges aangeboden en excursies georganiseerd. Meer informatie hieromtrent is te lezen in de brochure ‘De Bovenkamer’

Daarnaast is het volgen van een maatwerkprogramma mogelijk. Wanneer leerlingen een stapje extra willen zetten of school willen combineren met andere talenten, dan kunnen zij er bij ons voor kiezen om een ‘maatwerkrooster’ te volgen. Het is bijvoorbeeld mogelijk een extra vak of een vak op een hoger niveau te volgen of in een of meerdere vakken vervroegd examen te doen. Wanneer een leerling hiervoor in aanmerking komt, wordt het maatwerktraject samen met de mentor, de vakdocent en de maatwerkcoördinator vormgegeven.