Wat is het doel van Intermezzo?
In het Intermezzojaar op Scala Molenwatering staan vier doelen centraal:
- cognitieve uitdaging en groei
- meta-cognitieve groei
- sociaal-emotionele groei
- eventuele hiaten op taal- en rekengebied wegwerken
We streven ernaar dat aan het einde van het Intermezzojaar:
- de leerlingen door middel van het verrijkingsprogramma cognitief zijn uitgedaagd. Er is in het programma veel ruimte om te ontdekken waar leerlingen echt goed in zijn en waar hun hart sneller van gaat kloppen.
- de leerlingen een stap in hun ontwikkeling op het gebied van de (executieve) leervaardigheden hebben gemaakt, waardoor ze in de eerste klas van de middelbare school kunnen aansluiten bij het niveau dat daar gevraagd wordt. Dit betekent dat o.a. plannen, organiseren, doelen stellen, evalueren, reflecteren en omgaan met huiswerk expliciet bij de vakken ‘meta’ en ‘Intermezzo begeleidingsles (ibl)’ aan bod komen en ook verweven zijn in de lesprogramma’s van de overige vakken.
- de leerlingen zich in de sociale interactie met hun omgeving (binnen een ‘normale’ schoolse context) kunnen ontplooien. Leerlingen die in aanmerking komen voor de Intermezzoklas zijn vaak sociaal-emotioneel nog te jong om de overstap te maken naar de brugklas. Ze hebben eerder op de basisschool een klas overgeslagen, hebben twee schooljaren ineen gevolgd of zijn aan het einde van groep 6 of 7 uitgeleerd. Voor hen is het belangrijk dat zij in een veilige omgeving met ‘peers’ leren om te gaan met weerstand en teleurstelling, zodat hun weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroot wordt. Dit betekent ook dat leren samenwerken, doorzetten en omgaan met emoties en frustraties ruim aandacht krijgen in zowel de lessen als in de begeleiding. Onze Intermezzoleerlingen leren dan ook om zicht te krijgen op hun eigen ontwikkeling en na te denken over wie ze zijn.
- de leerlingen inzicht in hun hiaten op taal- en rekengebied krijgen en gedurende een aantal vaste momenten in de week aan deze achterstanden werken. Wanneer hier bij leerlingen geen sprake van is, volgt er maatwerk door bijvoorbeeld verdieping te krijgen of de vakken Nederlands en/of wiskunde in de brugklas te volgen. Dit betekent dat elke leerling aan zijn eigen doelen werkt.
Uiteindelijk is het onze opdracht dat deze jonge getalenteerde leerlingen met een stevige basis in de brugklas kunnen starten.